пʼятницю, 28 листопада 2014 р.

Конспект уроку по творчості Тараса Шевченка

«Т.Г.Шевченко – геніальний син українського народу» 



Мета. Розширити знання учнів про генія українського народу – Т.Г.Шевченка; ознайомити учнів з біографією поета, його творчістю; розвивати мовлення, мислення, увагу; виховувати любов до книги, бажання читати твори Т.Г.Шевченка; виховувати почуття гідності і любові за свій народ, прагнення зберігати в пам’яті історію свого народу. 
Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, «Кобзар»,виставка творів поета, репродукції картин поета, мультимедійна презентація. 
Хід заходу 
І. Організаційний момент. 
В добрий день і в добрий час 
Ми зібралися із вами. 
Тихо надворі, ні вітру, ні хмар, 
Ані шелесне верба височенька. 
Наш клас має «Кобзар», 
І вголос читає Шевченка. 
ІІ. Оголошення теми і мети заходу. 
Мотивація діяльності. 
Хто акровірш прочитає. 
Про що піде мова – взнає. 
Ти мусиш нам слівце назвати, 
Адже умів він один 
Рабів німих захищати, 
А хто так оспівав, як він, 
Садок вишневий коло хати? 
Вчитель. Наш захід ми присвячуємо видатному українському поету і художнику Т.Г.Шевченку. Ознайомимося з його біографією, вклонімося світлій пам’яті поета. Ім’я Т.Г.Шевченка невіддільно пов’язане з Україною. В ньому наша історія, наша мрія, наша надія. 
Вступна бесіда. 
- На Черкащині , в селі Моринці, у родині селянина – кріпака 9 березня 1814 року народився хлопчик ( Показую на карті України Черкащину, село Моринці). 
- Подумайте, що означає слово «кріпак»? ( Діти відповідають). 
- Звернемося до «Довідкового бюро» 
«Довідкове бюро» : кріпак – людина, закріплена за паном, яка на нього працює. Пан міг кріпака купити, продати, виміняти, як річ, карати. 
- Дитячі роки поета були тяжкими, сирітськими, безрадісними. Коли Тарасові було 9 років померла його мати. А в 11 років від злиднів і важкої роботи помер батько. Хлопчик залишився сиротою. Тарас дуже хотів читати, писати, малювати. Як випадала вільна хвилина він , сховавшись у бур’янах, малював усе, що бачив довкола. Дуже хотів вчитися. Та вчитися прийшлося при церковній школі у дяка. Потім служив у пана Енгельгарда хлопчиком – козачком. На життєвому шляху зустрів багато розумних людей, які побачили в ньому талановиту людину і викупили з неволі, допомогли з навчанням в Академії художеств. Ставши вільною людиною в 24 роки, Тарас написав багато поетичних творів, які увійшли до збірки «Кобзар». Пани і цар злякалися віршів і заслали поета у далеку пустелю – на заслання, подалі від рідної України. Але не скорився Тарас і потайки писав і малював. Через 10 довгих років повернувся він із заслання змучений, хворий, але не зломлений. Помер Т.Г.Шевченко в Петербурзі, пізніше його було перепоховано у Каневі на Чернечій горі, яка тепер зветься Тарасовою. 
Гра «Диктори». 
(Читання віршів Т.Г.Шевченка та віршів про Т.Г.Шевченка.) 
*** *** 
…Світє, Зоре моя вечірня, 
край неба палає, зійди над горою, 
соловейко в темнім гаї поговорим тихесенько 
сонце зустрічає. в неволі з тобою. 
Тихесенько вітер віє, Розкажи, як за горою 
степи, лани мріють, сонечко сідає, 
між ярами над ставами як у Дніпра веселочка 
верби зеленіють. воду позичає… 
Сади рясні похилилисть, Т.Шевченко 
тополі поволі 
стоять собі , мов сторожа, 
розмовляють з полем. 
Т.Шевченко 



*** *** 
Встала й весна, чорну землю Зацвіла у лузі 
сонну розбудила, червона калина, 
уквітчала її рястом, ніби засміялась 
барвінком укрила; дівчина – дитина. 
і на полі жайворонок, Любо, любо стало, 
соловейко в гаї пташечка зраділа 
землю, убрану весною, і защебетала. 
вранці зустрічають… Т.Шевченко 
Т.Шевченко 
Портрет Т.Шевченка 
До мене сьогодні всміхнувся Шевченко 
З картини, що там на стіні. 
Читає пісні його залюбки ненька, 
Розказував батько мені: 
Як вівці він пас – ще малий був хлопчина, 
А виріс – великий дав дар: 
Для всіх поколінь, для всієї Вкраїни, 
Цю книгу, що зветься «Кобзар». 
Як книгу святу берегли ми завзято, 
З собою забрали у світ, 
Як слово Тараса завжди зберігати, Великий усім заповіт. 
Буду й я любити Вкраїну рідненьку, 
То може й мені ще не раз 
З картини ласкаво всміхнеться Шевченко, 
Наш батько, великий Тарас. 
Леся Храплива 



Кобзар 
Маю я книжок багато, 
Та найбільший маю дар: 
- Чемна ти! – сказав раз тато, 
Дарував мені «Кобзар». 
В «Кобзарі» садки квітучі 
І на конях козаки, 
І русалки там на кручі… 
Мов найкращі це казки! 
Я вже вмію «Гамалію» 
І «Підкови» вмію пів, 
І колись вернутись мрію 
До Тарасових степів. 
Як Тарасові віддячу, 
Що мене так гарно вчить? 
Не годиться – добре бачу 
Бути винній і на мить! 
Я буду його читати 
За усе, що нам зробив, 
Пильно мову цю вивчати, 
Що її він так любив. 
Він тоді на мене гляне 
Зі стіни, з-під рушника: 
- Справді, вчиться непогано – 
Славна дівчинка така! 
                           Леся Храплива 


Творча робота. 

(Скласти прислів’я). 
- Шевченко Тарас наче …. зорі. 
- Шевченкові твори сяють, мов… сонце для вас. 
- Шевченків «Кобзар» - то для народу… не забудем. 
- Ми Шевченка славить будем і ніколи… великий дар. 
- Шевченко дужий був не силою, а… увесь світ. 
- Тарасів «Заповіт» облетів….. словом мудрим. 
Розгадування кросворда. 
1) … вишневий коло хати. ( садок). 
2) Поговорим тихесенько 
в … з тобою. ( неволі). 
3) Додолу … гне високі 
горами хвилі підійма. ( верби). 
4) … моя вечірняя 
зійди над горою. ( зоре). 
5) Поклала … коло хати 
Маленьких діточок своїх. ( мати). 
6) Реве та стогне … широкий. ( Дніпр). 
    Експрес – опитування. Технологія «незакінчене речення». 
• Тарас Григорович дуже часто називав своєю батьківщиною село … ( Кирилівку). 
• Ще з дитинства були виявлені у Тараса Шевченка здібності до … (малярства). 
• У 1840 році Т.Шевченко надрукував поетичну збірку … ( «Кобзар»). 
• Соціальний стан Тараса у дитячі роки … ( Кріпак). 
Пам’ять про поета вічна. 
Минає вже 200 років з дня народження славетного сина України Т.Г.Шевченка. Народ пам’ятає про свого Кобзаря, вшановує його пам’ять : його ім’ям названо парки, театри, вулиці. У 1939 році його ім’я присвоєно Київському державному університету. На майданах міст і сіл споруджено пам’ятники поету. Не лише в Україні вшановують його пам’ять. В багатьох країнах світу : Канаді, Угорщині, США, Парагваї, Франції, Аргентині стоять пам’ятники Шевченку. 
Підсумок заняття. 
Гра «Шифрувальник». 
Хто такий був Т.Г.Шевченко? 
Т . р . с Гр . г . р . в . ч Ш . вч . нк . - в . л . к . й . кр . їнськ . й п . . т, х . д . жн . к. 
- Завершити нашу бесіду хочеться словами, якими поет звертався до своїх нащадків, до нас з вами. 
« І мене в сім’ї великій…» ( читання «Заповіту» )



Немає коментарів:

Дописати коментар